Saal fotokniha

untitled-1-1V prosinci 2016 se na Facebooku objevila nabídka německé společnosti SAAL Digital, slibující slevu 1200,- korun z ceny fotoknihy této firmy, pokud na ni objednavatel napíše recenzi. Řekl jsem si, že by fotokniha nemusela být zcela nevhodný dárek a že by proto možná nebylo pro podobné případy od věci, seznámit se s její kvalitou.

ff1

Pevné desky Saal fotoknihy s typickým středočeským motivem

Proč fotokniha?
Fotokniha svou podstatou nutí autora omezit počet publikovaných fotografií. Nebývá výjimkou, když vám nějaký kamarád pošle přes Internet pár set údajně úžasných snímků ze své dovolené a na devadesáti procentech z nich pozorujete stále stejný, nepříliš vydařený pokus o vyfocení západu slunce. Pokud chcete všechny takové obrázky prohlédnout, nejspíš vás to dokonale znechutí. Fotokniha podobné případy eliminuje omezeným rozsahem a představuje tak rozumnější způsob presentace fotek, než když jich nějakému nešťastníkovi pošlete pár stovek přes úschovnu. V případě přes Internet odeslaných fotek navíc nemáte vůbe žádnou zpětnou vazbu, jak na ně adresát reagoval. Když vám jako reakci na vaši záplavu fotografií odepíše „Jsou moc hezké „, nemůžete si být jisti, zda tato hřejivá slova nepoužil jen proto jen proto, aby měl od vás pokoj a ve skutečnosti vaše fotky bez prohlížení tlačítkem delete rovnou neodeslal do elektronického odpadkového koše. U fotoknihy, kterou zájemci o vaše snímky během své přítomnosti půjčíte do rukou, můžete naopak přímo kontrolovat jeho reakce podle toho, jak rychle otáčí stránky, kolik času obrázkům věnuje, zda je komentuje, jak se přitom tváří. Při troše cviku snadno odhalíte, zda je jeho zájem spontánní, či zda jej pouze předstírá.

ff2

Fotografii je možné umístit i na přídeští fotoknihy

ff3

Test věrnosti barev dopadl na výbornou

Proč podzemí?
Do své fotoknihy jsem vybral fotografie z podzemních výprav, které proběhly v letošním roce – jednak při natáčení Harvanova-Cílkova podzemního seriálu pro Českou televizi a jednak během pořizování ilustračních snímků pro Průvodce po hornických památkách Čech a Moravy autorů Živor- Zelenka, který má Academia v edičním plánu pro rok 2017. Důvod byl jednoduchý – jiné fotografie prakticky nemám. Je to dáno tím, že fotit neumím a proto se uchyluji k focení podzemí, což je tak neskutečně triviální disciplina, že ji musí zvládnout každý, kdo se o ni pokusí a zároveň není natolik ješitný, aby mu jeho vlastní ego bránilo nechal se poučit od ostatních, jak na to. Podzemí se zpravidla nehýbe, nikam neutíká, je stejné ve dne i v noci a většinou i v každou roční dobu, pomineme-li marginálie, jako třeba ledové rampouchy ve vchodech v zimě. Podzemí si fotograf nasvítí tak, jak potřebuje a je mu jedno, jak a odkud zrovna svítí slunce a jaké tvoří stíny. Pokud vám někdo bude tvrdit, že fotiti podzemí je složité, můžete se mu klidně vysmát. Je to ideální disciplína pro naprosté fotografické loosery, jakým jsem i já. Jediný problém je, v tom, jak se do nějakého fotogenického undergroundu dostat a najít v něm něco, co by vůbec stálo za vyfocení.

ff4

Pro fotografie můžete zcela nekompromisně využít celý formát stránky

ff5

Zde by bylo lépe vyměnit pravou fotografii za levou a naopak – pozdě bycha honiti

Editor
Fotoknihu jsem vytvářel v ofline editoru Saal Designer, který je ke stažení na webové stránce společnosti. Řekl bych, že poskytuje všechny možnosti, které od něj uživatel očekává. Jde o wysivig editor, v kterém do jednotlivých stránek knihy přetaháte myší jednotlivé fotografie, upravujete jejich polohu, velikost , ořez a průhlednost, definujete pozadí a umisťujete textová pole. Program vás samozřejmě online upozorňuje na skutečnost, že fotografie přesahuje stránku – zde je dobré použít funkci Náhled, abyste získali představu, jak bude v takovém případě fotografie oříznuta a jak budou výsledné stránky fotoknihy v tisku vypadat. Pokud by někdo chtěl sestavit fotoknihu z podzemních fotografií, je vhodné vypnout automatické korekce (pro každou fotografii zvlášť), aby vás pak nepřekvapil kontrast či barevnost, jakou jste nečekali. Editor vám nabízí použití rámečků, masek či různých barevných efektů pro jednotlivé fotografie, stejně tak množství vzorových šablon anebo nechá vytvoření fotoknihy zcela na vás.
Zvolil jsem čtvercový formát 19×19 cm (v nabídce „sleva za recenzi“ převládaly čtvercové formáty a formáty na výšku, což se mi příliš nehodilo), a zavrhnuv šablony, začal jej plnit vybranými obrázky. Umístil jsem na každou stránku pouze jednu fotografii s popiskem, protože jsem chtěl otestovat kvalitu tisku (což příliš nelze na malých snímcích) a nechtěl jsem, aby kniha nakonec budila díky nevelkým rozměrům obrázků dojem sbírky poštovních známek. Pozadí jsem zvolil jednotné, černé, aby evokovalo temnotu. Saal designer samozřejmě online zobrazuje v závislosti na rozměrech fotoknihy, typu vazby, druhu papíru a dalších volitelných položkách výslednou cenu produktu, u mne to dělalo za 26 stran 19×19 cm na lesklém papíře 899,- korun bez dopravy, což, řekl bych, je cena obvyklá.

ff6

Fotografie z Halířů byla ošklivá a špatně barevná i v originále, není to chyba fotoknihy 

ff7

Černá barva vychází v Saal fotoknize na fotografiích  skutečně sytě černá

Zde je třeba uvést jednu možná pro někoho podstatnou věc. Knihu tvoří desky a v nich vložený tak zvaný knižní blok. Desky s knižním blokem spojuje předsádka a té části předsádky, která je přilepena zevnitř na deskách, se říká přídeští. Viděl jsem fotoknihy od CeweColor a Bontie, ty ponechávaly přídeští bílé, nepotištěné, SAAL defaultně nabízí potisk i na přídeští. Obojí má své pro i proti – mně ale vyhovuje více přídeští potištěné – protože tak mohu umístit širokou fotografii přes obě stránky předsádky. Knihu jsem tvořil na poslední chvíli velmi narychlo, největším problémem pro mne bylo vybrat dvacet šest fotografií. Samotné naplnění fotoknihy bylo už vcelku intuitivní, snadné a rychlé. Prostřednictvím Saal Designeru jsem svůj výtvor odeslal, dostal mailem potvrzení a a čekal na doručení.

ff8

Podivně žlutozelená tvář kolegy Lišáka může působit nepřirozeně – ale i ta je skutečná. Tu barvu Lišák získal díky svému strachu ihned po vstupu do první hracholuské těžební komory.

ff9

Několik dalších pohledů do fotoknihy – i pestré barvy kyzových dolů vyšly de mé představy

Kniha
Knihu mi přivezla PPL v sobotu dopoledne, tedy asi za tři dny od odeslání dat z designeru. Měla tuhé desky, tuhé listy a kvalita fotografií mne velmi příjemně překvapila. Barvy odpovídaly tomu, co jsem zadal, stejně tak jas i kontrast. Tisk byldokonale ostrý, všiml jsem si v tištěné verzi na několika fotografiích drobných kazů, které jsem před tím neodhalil na monitoru. V porovnání s ofsetovým tiskem knih, je to zcela jiný, vyšší level. Dobrým dojmem působí pevná panoramatická, plochá vazba – když fotoknihu prohlížím, nemám pocit, že bych držel v ruce paperback či trhací kalendář.
Navečer se u mne zastavil kolega Lišák (také fotí podzemí) cestou z nějakého geotechnického měření. Půjčil jsem mu svoji Saal fotoknihu. Zaujatě jí listoval, z úst mu vycházela slova chvály a uznání, lehce, jak bubliny z bublifuku. Skoro bych řekl, že mi tu malou knihu upřímně záviděl. Nakonec prohlásil, že si ji zkusí také objednat.

ff12

ff13

Jeroným a štola Ida – u Jeronýma jsem schválně ponechal trochu modré barvy, abych viděl, jak si s ní fotokniha poradí.

ff14

Poslední stránka je vlastně zase přídeští – fotka na výšku se do celkové koncepce opravdu nehodila.

Závěr 

Věrnost barevného podání fotografií, ostrost i jas s kontrastem Saal fotoknihy plně odpovídaly fotografiím, které jsem do fotoknihy zařadil. To je velmi příjemné – v některých tištěných knihách a zejména v časopisech , občas člověk svou fotografii díky nevhodné korekci barev a světel ani nepozná.  Jedinou vadou na kráse mé Saal fotoknihy je zvolený motiv – podzemí. Našli se pouze čtyři lidé, kteří fotoknihu prolistovali do konce, ostatní po shlédnutí nadpisu na deskách buď prohlásili, že je podzemí nezajímá a fotoknihu odložili anebo nepřítomně obrátili pár stránek, nato fotoknihu zavřeli  a začali hovořit o něčem zcela jiném. Za to ovšem Saal fotokniha nemůže.

Čili shrnuto – pokud vám jde, jako mně, zejména o věrné podání fotografí, mohu Saal fotoknihu s čistým svědomím jen doporučit.




Komentáře uzavřeny.