
Bojovná ovce, nepodařený doxácký mutant Stojaté vody podzemnického světa rozvířila v březnu nečekaná událost – patnáctiminutový nízkorozpočtový film ze starého železnorudného dolu s poměrně nezvyklým názvem: Bééééé.
Nesestříhaná verze rozporuplného snímku byla veřejnosti poprvé neoficiálně představena během jeskyňářského plesu na Tetíně. Pro drtivou většinu diváků se Béééééé rázem stalo kultovním filmem undergroundového prostředí, pro zanedbatelnou menšinu, která nepochopila jeho hluboký příběh, pak cílem nejapných poznámek a slaboduchých kritik.
Jak vznikl film Béééééé

„Film Béééé vznikl zcela nečekaně během opulentní hostiny v opuštěném důlním díle, pořádané při příležitosti návštěvy moravského kolegy Krtka,“ vysvětluje jeden z aktérů natáčení, Surikata CM. „Původně jsme chtěli udělat nějaké obyčejné fotky s meči, granátomety a dalšími běžnými důlními rekvizitami. Když však bylo prostřeno k hostině, náš stůl (pokrytý zářivě bílým ubrusem s porcelánovými talíři, lesknoucími se nerezovými příbory a servírovanými utopenci) inspiroval MartinaM k tomu, že svůj fotoaparát použil místo k obvyklému fotorgrafování k nasnímání dlouhé videosekvence, z které po nezbytném střihu vznikl zmiňovaný poklad české podzemnické filmografie.“
„Natočit film mne napadlo v okamžiku, kdy moravský Krtek během hostiny vytáhl ze svého batohu papírovou masku ovce, nasadil si ji, a začal pronikavě bečet,“ upřesňuje MartinM. „Surikata si vzápětí nasadil jinou papírovou masku a bečel snad ještě více, než sám Krtek. Pochopil jsem, že tak silný příběh je třeba zaznamenat i pro příští generace a tak jsem své dva bečící kolegy začal filmovat.“
„Natočit film mne napadlo v okamžiku, kdy moravský Krtek během hostiny vytáhl ze svého batohu papírovou masku ovce, nasadil si ji, a začal pronikavě bečet,“ upřesňuje MartinM. „Surikata si vzápětí nasadil jinou papírovou masku a bečel snad ještě více, než sám Krtek. Pochopil jsem, že tak silný příběh je třeba zaznamenat i pro příští generace a tak jsem své dva bečící kolegy začal filmovat.“

Veselá scéna z natáčení č.1
„K tomu, abychom se v dole převlékli za ovce a bečeli,“ přidává se s vysvětlením moravský Krtek, „nás přivedla neověřená informace o tom, že se Doxáci (v době, kdy všude prosazovali svoji tak zvanou podzemní stráž) neúspěšně pokusili na své základně zmutovat Kikirínu. Měli představu ženy-bojovnice (něco mezi filmovou legendou princeznou Xenou a profesionálkou v ženském boxu, příznačně zvanou Modrý medvěd). S mutací, nebo spíše transmutací pomáhal Velký Angorák a tak nakonec, místo ženy-bojovnice, získali doxáčtí amatéři dementní stvůru s ovčí hlavou.“
„Celá ta historie je hodně zmatená,“ dodává další účastník natáčení, ViDra. „Podle toho, co se traduje, zmutovaná Kikiríno-ovce svým neschopným tvůrcům uprchla a skryla se v spletitém labyrintu chodeb, šachet a dobývek Chrustenické šachty. Já tomu ale příliš nevěřím. Doxácká Kikirína chodí dál po světě a nezdá se, že by se podobala nějaké vcelku sympatické ovci. Domnívám se proto, že nešlo v pravém slova smyslu o mutaci, ale spíš o další z nepovedených pokusů známého diletanta (který si nechává říkat Velky Angorák) majících za cíl zhmotnění Kikirínina astrálního těla a tím její duplikaci.“
„Ať už to bylo jak bylo,“ uzavírá Krtek, „informace o zrůdě s ovčí hlavou, potulující se podzemím a vraždící vše žívé, se rychle rozšířily celou montanistickou subkulturou. Seriózní jeskynní badatelé vyprávěli o ohlodaných kostrách svých kolegů, které nacházeli v rozlehlých krápníkových dómech a o příšerném bečení z temnot, při kterém tuhla krev v žilách. Montanisté s hrůzou v očích líčili příhodu, kdy jich z sedmdesátimetrové šachty vylezlo místo deseti pět a když tuto skutečnost zjistili, zdola se ozvalo zabečení tak strašné, že se ještě dva další kolegové do jámy leknutím zřítili.“
„Celá ta historie je hodně zmatená,“ dodává další účastník natáčení, ViDra. „Podle toho, co se traduje, zmutovaná Kikiríno-ovce svým neschopným tvůrcům uprchla a skryla se v spletitém labyrintu chodeb, šachet a dobývek Chrustenické šachty. Já tomu ale příliš nevěřím. Doxácká Kikirína chodí dál po světě a nezdá se, že by se podobala nějaké vcelku sympatické ovci. Domnívám se proto, že nešlo v pravém slova smyslu o mutaci, ale spíš o další z nepovedených pokusů známého diletanta (který si nechává říkat Velky Angorák) majících za cíl zhmotnění Kikirínina astrálního těla a tím její duplikaci.“
„Ať už to bylo jak bylo,“ uzavírá Krtek, „informace o zrůdě s ovčí hlavou, potulující se podzemím a vraždící vše žívé, se rychle rozšířily celou montanistickou subkulturou. Seriózní jeskynní badatelé vyprávěli o ohlodaných kostrách svých kolegů, které nacházeli v rozlehlých krápníkových dómech a o příšerném bečení z temnot, při kterém tuhla krev v žilách. Montanisté s hrůzou v očích líčili příhodu, kdy jich z sedmdesátimetrové šachty vylezlo místo deseti pět a když tuto skutečnost zjistili, zdola se ozvalo zabečení tak strašné, že se ještě dva další kolegové do jámy leknutím zřítili.“

Veselá scéna z natáčení č.1 aneb Pažout zcela zaujatý erpégéčkem. Jo, Pažout, to je herec.
„V krátkém čase přestali montanisté i jeskyňáři raději na své lokality vůbec chodit,“ dodává MartinM. „Strach z krvelačné ovce byl příliš velký a navíc se rozšířila fáma, že se v podzemí nepotuluje jediný osamocený vyšinutý exemplář, ale že tam naopak operuje celá ovčí tlupa, vyzbrojená puškami, granátomety a raketami. A právě proto jsme se rozhodli do jednoho z dolů (o němž se v souvislosti s ovcemi vyprávějí ty nejhrůznější příběhy) vydat, uspořádat v něm piknik a navíc se za ovce převléci a dokázat tak, nejen že se jich nebojíme, ale že není potřeba, aby se jich obával kdokoliv jiný. Proto jsme se tam cpali utopencema s cibulí, popíjeli moravské víno a bečeli a bečeli.“
„Vřelé přijetí filmu Béééé na tetínském jeskyňářském bále zapříčinily nejen jeho skvělé kvality a dokonalé zpracování,“ míní Eliška Vidrová (2,5 roku). „Velkou měrou se o jeho úspěch zasloužila i uvolněná atmosféra, vzniklá tím, že diváci na vlastní oči spatřili, jak se parta jejich kolegů naprosto bezstarostně pohybuje štolou, posměšně bečí a krká a žádná zmutovaná ovce přesto nikoho z nich nesežere. Myslím, že po shlédnutí filmu Bééééé je strach z doxácko-angoráckých zmutovaných ovcí nadobro zažehnán a podzemní prostory se opět zaplní svými příznivci.“
Screenshoty z natáčení a celé video ke stažení přineseme příště.
„Vřelé přijetí filmu Béééé na tetínském jeskyňářském bále zapříčinily nejen jeho skvělé kvality a dokonalé zpracování,“ míní Eliška Vidrová (2,5 roku). „Velkou měrou se o jeho úspěch zasloužila i uvolněná atmosféra, vzniklá tím, že diváci na vlastní oči spatřili, jak se parta jejich kolegů naprosto bezstarostně pohybuje štolou, posměšně bečí a krká a žádná zmutovaná ovce přesto nikoho z nich nesežere. Myslím, že po shlédnutí filmu Bééééé je strach z doxácko-angoráckých zmutovaných ovcí nadobro zažehnán a podzemní prostory se opět zaplní svými příznivci.“
Screenshoty z natáčení a celé video ke stažení přineseme příště.

Šerpa, blovická sekce „Co mohu říct k filmu Bééééé? Silný příběh, dokonalá dynamická kamera, skvělé herecké obsazení a neuvěřitelná gradace děje. Prostě dokonalý trhák. Nejvíc se mi líbí scéna, kde Brad Pitt drží toho doxáckého hajzla za krk a tluče mu usilovně hlavou o chodník…
Co? Že tam žádnej Brad Pitt nehraje? Ani žádnej Doxák? A že tam taková scéna, jakou popisuju, vůbec není??
Tak to jsem asi viděl nějakej úplně jinej film. Bééééééé“
Co? Že tam žádnej Brad Pitt nehraje? Ani žádnej Doxák? A že tam taková scéna, jakou popisuju, vůbec není??
Tak to jsem asi viděl nějakej úplně jinej film. Bééééééé“