Podzemní fotografie pro nás druhořádé

surikata

Profesionálové mívají obvykle profesionální vybavení. Vedle nich je zde ovšem mnohem početnější skupina těch,  kteří by také rádi pořizovali slušné fotografie, ale protože je tato činnost neživí a není pro ně stěžejní, nejsou ochotni do ní investovat neúměrné prostředky.Já sám jsem na tom podobně a možná proto přijde někomu vhod pár řádek o tom, jak jsem se tímto problémem zkusil vypořádat.

ledky

Dva zakoupené modely – svítilna SWAT, co moc nesvítí a pak CREE XM-LT6, která se osvědčila

Nedávno jsem se potloukal s Ivanem Kletečkou i srdnatým Pažoutem  po Lazurovém vrchu a proklínal svůj speleovak naplněný olověnými akumulátory ze záložních počítačových zdrojů, které jsem s sebou vláčel, abych jimi krmil věčně hladové  halogenové reflektory, jimiž jsem si při focení scénu osvětloval.  Zatím co moji dva souputníci skákali do strmého kopce jak nadržené transylvánské lasice, já se za nimi pod tou tíhou potácel  jak Kristus, vlekoucí svůj kříž na horu Golgotu a v duchu jsem se svědomitě připravoval na svůj první infarkt.
Po tomto výletu jsem se definitivně rozhodl odložit halogenky do nějakého hodně temného kouta  a vyzkoušet jejich náhradu  LEDkovými svítidly.
Přistupoval jsem k této změně velmi skepticky, protože mi bylo jasné, že LED svítilny mají zcela jinou teplotu světla, některé nemají ani spojité spektrum a už vůbec jsem si nebyl jist, jak si poradí s velkými černými prostorami. Na druhou stranu jsem věděl, že existují zoomovatelné LED lampičky s proměnnou šířkou světelného kužele, což je věc, které se mi velmi líbila a nebyl jsem schopen ji v halogenovém provedení sehnat – i když někteří moji známí takovou senzací disponovali.
I usedl jsem k počítači, zadal adresu aukro.cz a jal se sledovat, co je kde za pár šupů ke koupi.
Protože jsem tvor zbrklý a krajně nepraktický, koupil jsem ihned to, na co jsem narazil nejdříve.
Prodejce tento výrobek annoncoval jako CREE LED SVÍTILNA SWAT bez jakýchkoliv technických údajů, přislušenství tvořil akumulátor  a nabíječka .
Svítilna má kovové tělo, na něm výrazný nápis POLICE, možná by jí bylo možno v nutné sebeobraně někoho úspěšně utlouci. 225,- Kč.
Zaoupil jsem dva kusy a sotva dorazily, vydal jsem s nimi do terénu – do tunelu na v lomu Kobyle.  Zde si dovolím několik poznámek – opravdu pochybuji, že tahle svítilna má Cree diodu. Její svítivost se pohybuje někde v oblasti běžné jednowattové čelovky. Na tunel na Kobyle, který je vyražen v bílém vápenci to samozřejmě stačí – ale v prostředí tvořeném tmavými horninami, se s podobným lampášem fotografovat nedá.  Dává relativně bílé světlo, které se však ve větší vzdálenosti  (cca 10 metrů) zabarvuje do modrofialova a k dovršení všeho zlého, světelný kužel lemuje žlutý okraj, jehož vznik jsem nepochopil. Jeden můj bystřejší kolega míní, že jde o chromatickou aberaci  na plastové čočce.

105w

Tunel na Kobyle – poněkud ujeté barvy, na konci štoly je patrné, že je odbarven – to jsem desaturoval odpornou modrofialovou.

I vrátil jsem se k Aukru a bádal dále. Má volba tentokrát padla na cosi, co prodejce popisoval jako Extra výkonná LED svítilna Cree XM-LT6, 860 Lumenů, o které prodejce uváděl:
„Vynikající LED svítilna osazená značkovou LED 10W diodou CREE XM-L T6 a s praktickou funcí ZOOM (možno ovládat jednou rukou). Napájení je řešeno 3x AAA 1.5V nebo 1x dobíjecí 18650 Li-ion baterií 3.7V (není součástí dodávky). Životnost LED diody je až 100000 hodin. Příjemnou vlastností této svítilny je možnost odšroubovat vrchní díl (čočku) a poté použít jako plnohodnotné osvětlení stanu nebo celé místnosti. Výbornou vlastností svítilny jsou i tři režimy intenzity světla a dva blikající režimy. Dosvit je udáván až 250m. Výkon této svítilny je bez přehánění ohromující a s precizním provedením hliníkového pouzdra se stává skvělým pomocníkem a dárkem opravdu pro každého.“ 497,- Kč.
Musím říci, že rozdíl ve svítivosti od předešlého modelu je znát na první pohled. A nejvíc se mi zalíbil zoom ovládný nikoliv šroubováním části s plastovou čočkou, ale jejím rychlým posouváním vpřed či vzad.
Protože jsem podobně mdlého rozumu jako oběti podvodných prodejců,vzal  jsem opět dva kusy ( k nim ještě jeden se šroubovacím zoomem – ten je velmi nepodařený) a  vyjel s tím na zkoušku do Chrustenic, které se mi zdály pro tento účel  dostatečně tmavé.

105

Test ledkovek v Chrustenicích – tu fotku jste tu už viděli minule

Scénu jsem nasvítil protisvětlem umístěným na huntu za modelkou (Cree XM-LT6 – široký světelný kužel), protisvětlem ze štoly napravo (slabší svítilna SWAT ovládaná Pažoutem)  a zepředu jsem krátce několikrát  „lízl“ úzkým kuželem (druhým SWATem) modelku, aby z ní nebyla jen černá silueta.  Pak mi upadl aparát i se stativem a odnesl to objektiv, čimž testování skončilo.
Doma na monitoru jsem si všiml, že je celá scéna laděna dosti nepřirozeně do modra, ale protože to nebylo nijak tragické, snížil jsem trochu saturaci a nechal to být.

Krátce nato přišly povodně a protože se některá podzemí zaplnila vodou, vyrazil jsem se svým novým lowendovým vybavením tento neobvyklý stav zdokumentovat.
O tom, jak to dopadlo, bude lépe nechat „promluvit“ samotné obrázky.

137w

 Snímek první – úplně fialový Majer. Vyvážení bílé je na všech fotografiích nastaveno na „auto“.

Když jsem tohle uviděl na displayi aparátu, málem jsem spadl hubou do té vody a utopil se.  Bylo to foceno na ISO 200, clonu 11 a čas 15 vteřin. Osvíceno jedním protisvětlem za Martinem a druhým z rozrážky, odkud je nasvícena i postava.

138w

Nezbylo, než snímek v počítači upravit – ubrat modrou, přidat žlutou a červenou. Pro ilustraci jsem nechal původní modré zabarvení za poněkud zasmušilým Martinem.

140w

Stejná scéna, stejné osvětlení, následovala celková desaturace, jak je vidět na vyblitém xichtu udatné postavy

146w

Tatáž štola z druhé strany – opět protisvětlo zezadu a zbytek nasvícen z obou rozrážek  (s přeběhnutím z jedné do druhé). Ti jeskyňáři mají takovou divnou představu, že je třeba fotit se zásadně zády k objektivu. Nevěřili byste, kolik dá práce přesvědčit je, aby se problému postavili čelem a jaké je to pro ně utrpení.

179w

Tatáž štola svícena bez protisvětel pouze zepředu jednou Cree LED svítilnou. BArvy se hodně blíží halogence, vlevo nahoře je, nevím, proč, modrý flek. Prostě ty levné svítilny se chovají divně.

183w

A tady je kolega Horák. Svícen z rozrážky plus zepředu tou slabší SWAT svítilnou, opatřenou hrdým nápisem Police. Je zde názorně vidět výše zmíněný žlutý okraj, který lemuje její světelný kužel a nažlutí vše, co je v jeho dosahu. Zda to dělá sama dioda nebo lom světla na mizerné plastové čočce, jsem nezkoumal. Kdyby ta lampička nebyla jen tak zapíchnuta do bláta, ale někdo s ní během expozice pohyboval, dopadlo by to lépe a žlutá by nebyla tak koncentrovaná do jednoho místa.

Měl jsem docela obavu z toho, jak se bude LED světlo chovat ve velkých, světlých a nevýrazných prostorách a tak jsem dnes ráno vyjel do kaolinového království za Plzní.   Myslím, že ty fotografie dost dobře ilustrují možnosti LEDkových svítilen za 497 korun.

156w

Prostora je osvícena pouze protisvětly – jedno je vzadu asi dvacet metrů za figurantem, druhé svítí z levé rozrážky. Zvedl jsem zde ISO na 500 a expozici na 20 sekund, ale to proto, že protisvětlo za Štěpánem skomíralo – nemá patrně měnič – je to ta jedna LED svítilna, o které nahoře píšu,  že je vybavena šroubovacím zoomem a vůbec se jeví zcela nepodařená. Z rozrážky jsem svítil asi 10 vteřin.

160w

Zde je opět ISO 500 na deset sekund expozice a nasvíceno protisvětly z odboček plus tím SWAT chcípákem zepředu (stín od stativu na stěně).  Iso je zbytečně vysoké,  na což bych mohl svést nežádoucí přepaly na obloucích portálů.

169w

Poslední ilustrační snímek – ISO sníženo na 250, přepaly zůstaly. Holt blbě umístěné svítilny, marně jsem se o snímek dříve  vymlouval na nevhodně zvolené ISO. Skutečná příčina  vyplula jak olej nad vodu.

Čili shrnuto:
Focení s LED diodovými svítilnami té nejnižší cenové kategorie má jako všechno  své plusy i mínusy. Pozitivní je váha osvětlovací techniky ve srovnání s halogeny a jejich akumulátory, negativní nepochybně všudypřítomná intenzivní modrofialová barva, která se projeví zejména při osvícení na delší vzdálenost, což fotografa nutí k úpravě barevného podání fotografie. Jedna možnost je použít vyvážení barev, které umožňuje každý editor – to jest, přidat červenou a ubrat modrou, lepší je selektivně desaturovat pouze modrou barvu, což ale nevím, zda každý fotoeditor dokáže. Další problém je žlutý kruh kolem světelného kužele svítilen SWAT, ale ty si za tímto účelem snad nikdo rozumný nekoupí, tak není třeba se jím dál zabývat.Pokud by někdo uvažoval o koupi podobných LED svítilen, je nutno podotknout, že používají buď adaptér na 3 AAA baterie nebo akumulátor 18650 Li-ion baterií 3.7V. Proč to zdůrazňuju? Protože právě tento akumulátor se používá do notebookových baterií a je tedy poměrně snadné z vyřazených notebookových baterií získat náhradní a ty s sebou nabité nosit. V běžné notebookové baterii je jich šest, zpravidla jeden bývá vadný, ostatní OK. Akumulátory dodávané na Aukru ke svítilnám jsou velmi rozdílné kvality, jeden mi vydrží svítit hodinu a půl, druhý, ten samý ze stejné dodávky  15 minut.

Existují samozřejmě LED svítilny s teplejší barvou světla  (Štěpán mi ukazoval jakousi Fénixku – neměla ale zoom, což považuju za naprosto zásadní vlastnost) i větší svítivostí. Jestli ale větší svítivost za každou cenu potřebuju, zjistím až v létě v dolech na pokrývačské břidlice. Osobně se domnívám, že v době, kdy mají i levné aparáty CMOS snímače s nízkým šumem při vysokém ISO, není vlastnictví extra svítivé lampy nutností.
Nastavení vyvážení bílé na „auto“ nedává v případě nasvícení scény protisvětlem ideální výsledky, ale zatím jsem byl líný vytvořit si vlastní profil.

Velkou výhodou je, že se dá LED světlo snadno a úspěšně  kombinovat s denním světlem a dají se tak fotit i objekty, do kterých svfítí slunce, aniž by bylo třeba čekat na tmu.

Surikata

 Udivilo mne, že protisvětlo v tmavých chodbách barví scénu výrazně fialově, kdežto v bílém kaolinu se chová celkem neutrálně.  Proto jsem také kaolin svítil pouze protisvětly, abych se nemusel s modrofilaovým zabarvením (byť slabším) potýkat. Kaolin má samozřejmě tu výhodu, že odráží světlo a proto jsou kupříkladu na poslední fotografii osvícené i tváře postav, které ke  zdroji světla sedí zády – odrazem.




Vložit komentář


Musíte být přihlášen a pak vložit komentář.